SUCHDOL - Na mnoha místech za okny stále leží spousty sněhu a mnozí z Vás si rozmýšlí zakoupení nové lyžařské výbavy. Výrobci na nás chrlí spoustu modelů lyžařských bot a pro zákazníka je čím dál složitější vybrat správný model.
Všude samé slevy až se nám motá hlava, sportovní boty s plastovými přezkami a jiné nesmysly, ale bohužel zázraky se nedějí. Kvalitní boty bohužel něco stojí a špatný výběr nám dovolenou může řádně zkazit.
Flexová hodnota
Pro lepší orientaci v kolekcích bot pro nás výrobci označují modely takzvanou flexovou hodnotou, která určuje tuhost skeletu boty a aspoň trochu nám pomůže se v kolekcích orientovat. Většinou tato hodnota je od nejměkčí dětské hodnoty 40 do nejtvrdší 130. Výjimku tvoří závodní modely s hodnotami 140 až 160.
Tvrdší skelet lépe přenáší sílu na hranu lyže a lyžař má větší kontrolu nad lyží. Sportovněji laděný lyžař bude tedy při požadavku přesného vedení lyží vybírat vyšší flexové hodnoty než občasný „víkendový lyžař“.
Podle váhy lyžaře
Platí zde samozřejmě i zohlednění váhové kategorie lyžaře, kde platí, že těžší lyžař vybírá vyšší flexové hodnoty a naopak. Jedná se zde o propojující prvek mezi lyžařem a lyží a hraje zde roli i volba dle kvality lyží.
Vysloveně komicky působí na svahu lyžař se sportovní lyží v měkkých botách s plastovými přezkami. Je poté skoro zbytečné si takto kvalitní lyže kupovat, protože je stejně takto měkkou botou nejsem schopen ovládat.
Mezi značkami
Jediná nevýhoda je, že se bohužel nedají flexové hodnoty přenášet mezi značkami, ale pro postavení konkrétního modelu v kolekci jednoho konkrétního výrobce dokáže tento údaj hodně napovědět. Je důležité mít na paměti, že je jedno, jakou značku obuvi vybíráme, ale jde zde o konkrétní model v řadě, protože každý výrobce má pro nás připravenou kolekci od vysloveně turistických modelů až po vysoce sportovní.
Hlavně zde platí, že všechny značky nabízí kvalitní boty, akorát musíme najít tu, která nám bude dobře sedět na noze.
Boty podle idolu
Nákup boty s požadavkem, že chci hlavně např. Tecnicu v oranžové barvě, protože ji má můj oblíbený lyžař ve SP se může pěkně vymstít. První pocit při zkoušení hodně napoví a věřit vyprávění prodavačů v případě, kdy bota dobře nesedí, že tepelně tvarovatelná botička (která je již u bot od cca pěti tisíc korun dnes standardem) tento problém vyřeší, se jednoznačně nevyplácí. Na svahu se tento pocit většinou násobí a lyžování se pro nás stává utrpením a ne radostí.
Boty přes internet
Nakupovat boty přes internet z důvodu nutnosti řádného zkoušení je tedy další nesmysl dnešní doby, stejně jako si jít koupit lyžařské boty do hypermarketu vedle rohlíků. Doporučujeme tedy jednoznačně internetové prostředí využít pouze pro zhlédnutí nabídky na trhu a vydat se zkoušet, zkoušet a zase zkoušet do specializovaných kamenných prodejen, kde Vám s výběrem většinou pomohou a v hypermarketu si koupit třeba ten rohlík.
Novotný Martin, www.lyzeseslevou.cz