E-shop a poradenství se zázemím kamenného obchodu v Praze s patnáctiletou existencí
Na mnoha místech za okny spadly první vločky a mnozí z vás si rozmýšlejí zakoupení nové lyžařské výbavy. Výrobci na nás chrlí spoustu modelů lyžařských bot a pro zákazníka je čím dál složitější vybrat správný model. Všude samé slevy, až se nám motá hlava, sportovní boty s plastovými přezkami a jiné nesmysly, ale bohužel zázraky se nedějí. Kvalitní boty opravdu něco stojí a špatný výběr nám dovolenou může řádně zkazit. Pro lepší orientaci v kolekcích bot pro nás výrobci označují modely tzv. flexovou hodnotou, která určuje tuhost skeletu boty a aspoň trochu nám pomůže se v kolekcích orientovat. Flexová hodnota Většinou je tato hodnota od nejměkčí 40 do nejtvrdší 130. Výjimku tvoří závodní modely s hodnotami 140 až 160. Tvrdší skelet lépe přenáší sílu na hranu lyže a lyžař má větší kontrolu nad lyží. Sportovněji laděný lyžař bude tedy při požadavku přesného vedení lyží vybírat vyšší flexové hodnoty než občasný tzv. lyžař víkendový. Platí zde samozřejmě i zohlednění váhové kategorie lyžaře, kdy těžší lyžař vybírá vyšší flexové hodnoty a naopak. Jedná se o propojující prvek mezi lyžařem a lyží a hraje zde roli i volba dle kvality lyží. Vysloveně komicky působí na svahu lyžař se sportovními lyžemi v měkkých botách s plastovými přezkami. Je poté skoro zbytečné si takto kvalitní lyže kupovat, protože stejně takto měkkou botou nejsem schopen ovládat. Jedinou nevýhodou je, že se bohužel nedají flexové hodnoty přenášet mezi značkami, ale pro postavení konkrétního modelu v kolekci jednoho konkrétního výrobce dokáže tento údaj hodně napovědět. Bota musí sedět Je důležité mít na paměti, že je jedno, jakou značku obuvi vybíráme, ale jde zde o konkrétní model v řadě, protože každý výrobce má pro nás připravenu kolekci od vysloveně turistických modelů až po vysoce sportovní. Hlavně platí, že všechny značky nabízejí kvalitní boty, akorát musíme najít tu, která nám bude dobře sedět na noze. Nákup bot s požadavkem, že chci hlavně např. Tecnicu v oranžové barvě, protože je má můj oblíbený lyžař ve SP, se může pěkně vymstít. První pocit při zkoušení hodně napoví a věřit vyprávění prodavačů v případě, kdy bota dobře nesedí, že tepelně tvarovatelná botička (která je již u bot od cca 5000 Kč dnes standardem) tento problém vyřeší, se jednoznačně nevyplácí. Na svahu se tento pocit většinou násobí a lyžování se pro nás stává utrpením, a ne radostí. Jednoznačně vyzkoušet Nakupovat boty přes internet z důvodu nutnosti řádného zkoušení je tedy dalším nesmyslem dnešní doby, stejně jako si jít koupit lyžařské boty do hypermarketu vedle rohlíků. Doporučujeme tedy jednoznačně internetové prostředí využít pouze pro zhlédnutí nabídky na trhu a vydat se zkoušet, zkoušet a zase zkoušet do specializovaných kamenných prodejen, kde vám s výběrem většinou pomohou – a v hypermarketu si pak koupit třeba ten rohlík. Hodně štěstí při výběru lyžařských bot! Martin Novotný www.lyzeseslevou.cz